11 EU, so dass sie Freiheit erhielt, im assyrischen Lager aus- und einzugehen. [19], As part of his first series of portraits of women An Economy of Grace, American artist Kehinde Wiley depicts Judith as an African American woman, barefoot and wearing a gown designed by Givenchy. Buch, 2. Subjects combining sex and violence were also popular with collectors. Voll Grimm darüber erkundigte er sich bei den moabitischen und ammonitischen Fürsten in seinem Heer, welches Volk es sei, das ihm so zu widerstehen wage. 2. Von diesem Abkommen hörte die fromme Witwe Judit, die Tochter Meraris von Betulia. Rut | Sie verlangte Zugang zum Lager des Holofernes, als sie von dem Übergabeangebot der Ältesten hörte, was ihr auch erlaubt wurde. Makkabäer | Sie übernimmt indirekt die Rolle des Mose und rettet das Volk Israel. This is the period of the Counter-Reformation, and many images (including a fresco cycle in the Lateran Palace commissioned by Pope Sixtus V and designed by Giovanni Guerra and Cesare Nebbia) "proclaim her rhetorical appropriation by the Catholic or Counter-Reformation Church against the 'heresies' of Protestantism. Als aber Holofernes Betulia mit 182.000 Mann einschloss und die Wasserleitung abschnitt, sank den Belagerten der Mut. Sie wird mit folgenden Worten im Buch Judit beschrieben: „Sie hatte eine schöne Gestalt und ein blühendes Aussehen. Judit | Solange Judit lebte, und noch lange nach ihrem Tod, war niemand mehr, der Israel erschreckte, Kap. Kehinde Wiley's global reach", "Obama portrait artist's past work depicted black women decapitating white women", https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Judith_beheading_Holofernes&oldid=985010737, Creative Commons Attribution-ShareAlike License, This page was last edited on 23 October 2020, at 12:34. Pietro Metastasio verarbeitete das Thema in seinem Oratorienlibretto La Betulia liberata, das von ungefähr 50 Komponisten vertont wurde, darunter auch Wolfgang Amadeus Mozart (→ La Betulia liberata). Für eine Abfassung in griechischer Sprache und wohl in Alexandria plädieren u. a. Jan Joosten: Text in der Fassung der Einheitsübersetzung, Das wissenschaftliche Bibellexikon im Internet. Die Szene der Enthauptung des Holofernes war ein sehr beliebtes Thema in der abendländischen Kunst und wurde – um nur die bekanntesten Beispiele zu nennen – unter anderen von Donatello, Caravaggio, Botticelli, Lucas Cranach, Paolo Veronese, Bartolomeo Manfredi, Peter Paul Rubens und Gustav Klimt dargestellt. Durch ihre Schönheit und kluge Reden durfte sie im Lager aus- und eingehen. Barthel Beham engraved three compositions of the subject, and other of the "Little Masters" did several more. Like Lucretia, Judith was the subject of a disproportionate number of old master prints, sometimes shown nude. Ihr Gatte Manasse hatte ihr Gold und Silber, Knechte und Mägde, Vieh und Felder hinterlassen, die sie in ihrem Besitz hielt. Sie sollten erobert und bestraft werden; alle, die Widerstand leisten, sollten schonungslos dem Tod und der Plünderung preisgegeben werden. While many of the above paintings resulted from private patronage, important paintings and cycles were made also by church commission and were made to promote a new allegorical reading of the story—that Judith defeats Protestant heresy. Bei einem Mahl dann am 40. Das Gemälde, eine Leihgabe des Palazzo Barberini in Rom, war 2001 in der Berliner Nationalgalerie zu sehen. Im Ursprungstext handelt Judit ohne Gottes Hilfe – Hieronymus lässt Gott in die Handlung eingreifen.[2]. Verärgert wegen mangelnder Unterstützung in einem – siegreich beendeten – Krieg sendet der assyrische König Nebukadnezar seinen Oberbefehlshaber Holofernes mit einem gewaltigen Heer gegen alle Länder des Westens. 3) Vater und Tochter: ein Werk zwischen Tradition und Innovation 3.1 Orazio Gentileschis „Judith und ihre Zofe“, ca. Sie ist reich, verfügt über Gold und Silber, gebietet über Knechte und Mägde, besitzt Vieh und … [21][22], Donatello, Judith and Holofernes, 1457–64, Sandro Botticelli, The Return of Judith to Bethulia, 1470, Andrea Mantegna, Judith and Holofernes, 1490s, Woodcut illustration for the Nuremberg Chronicles, 1493, Michelangelo, Judith carrying away the head of Holofernes, in the Sistine Chapel (1508–1512), Fede Galizia, Judith with the Head of Holofernes, 1596, Caravaggio, Judith Beheading Holofernes (c. 1598–1599), Giovanni Baglione, Judith and the Head of Holofernes (1608), Artemisia Gentileschi, Judith and Her Maidservant with the Head of Holofernes (c. 1625), Carlo Saraceni, Judith and the head of Holofernes (c. 1615), Antiveduto Grammatica, Judith with the Head of Holofernes (1620–1625). Zwei Museumsmitarbeiter zeigen das Gemälde "Judith enthauptet Holofernes" von Caravaggio. Tag der Belagerung, welches ihr zu Ehren gegeben wurde, wurde Holofernes so sehr betrunken, Kap. Samuel 1. The account of the beheading of Holofernes by Judith is given in the deuterocanonical Book of Judith, and is the subject of many paintings and sculptures from the Renaissance and Baroque periods. Jesus Sirach | verfasst wurde. Antonio Vivaldi vertonte den Stoff in lateinischer Sprache zu seinem Oratorium Juditha triumphans. Seite des Brooklyn Museums zum Kunstwerk, abgerufen am 15. In European art, Judith is very often accompanied by her maid at her shoulder, which helps to distinguish her from Salome, who also carries her victim's head on a silver charger (plate). Die Witwe Judith war schön und jung. Es wurde Bestandteil des Griechischen Alten Testaments und wird bis heute von Katholiken und Orthodoxen, nicht aber von evangelischen Christen als Teil der Christlichen Bibel angesehen. Tag der Belagerung den Stadtobersten Usija auf, die Festung zu übergeben. Baruch inklusive Brief des Jeremia | [17] In 1999, American artist Tina Blondell rendered Judith in watercolour; her I'll Make You Shorter by a Head [18] is explicitly inspired by Klimt's Judith I, and part of a series of paintings called Fallen Angels. Viele Angaben im Text sind unhistorisch und wären zeitgenössischen Lesern als solche aufgefallen. In early Christianity, however, images of Judith were far from sexual or violent: she was usually depicted as "a type of the praying Virgin or the church or as a figure who tramples Satan and harrows Hell," that is, in a way that betrayed no sexual ambivalence: "the figure of Judith herself remained unmoved and unreal, separated from real sexual images and thus protected. 4) Abschließende Worte. "[16], In 1997, Russian artists Vitaliy Komar and Alexander Melamed painted a Judith on the Red Square that "casts Stalin in the Holofernes role, conquered by a young Russian girl who contemplates his severed head with a mixture of curiosity and satisfaction". Dramatisch wurde das Thema unter anderen von Friedrich Hebbel verarbeitet, dessen Drama Judith wiederum von Johann Nestroy als Judith und Holofernes parodiert wurde. Kunstbuch: Joachims Nagels, "I'll Make You Shorter by a Head (Judith I)", "Outsource to China – While riffing on the Western canon. Demgemäß sah sich Holofernes vor der kleinen Bergfestung Betulia, die den Schlüssel zum nördlichen Palästina bildete, aufgehalten. Darüber hoch gefeiert, Kap. Tag der Belagerung gab Holofernes ein Gastmahl bei dem Judith eingeladen war. Makkabäer | Auch eroberte er Judäa, wie im 2 Kön 24,1.11–17 EU; 25,1–10 EU, 2 Chr 36,6f.17 EU geschildert, während dies im Buch Judit scheitert. Die Gestalt der Judit erscheint auch in bildlichen Darstellungen der Neun Guten Heldinnen, sie ist in dieser ikonografischen Reihe eine Vertreterin des Judentums. Esra und Nehemia | Judith und Holofernes oder Judith I ist ein Ölgemälde von Gustav Klimt, welches er 1901 malte. The allegorical and exciting nature of the Judith and Holofernes scene continues to inspire artists. Der jüdische Künstler Moran Haynal setzte im Jahr 2011 in einer seiner Arbeiten das gesamte Buch Judit als zeitgenössische Kalligraphie um. [20] Typical of his style, Wiley's Judith is surrounded by a pattern of brightly colored flowers and due to the brightness of her surroundings, it only later becomes apparent that she is holding the severed head of a white woman. Hier angekommen erregte sie durch ihre Schönheit großes Aufsehen und wurde sogleich zu Holofernes geführt, Kap. Manasse, ihr Mann, war drei Jahre vorher zur Zeit der Gerstenernte an einem Hitzschlag gestorben. The Book of Judith was accepted by Jerome as canonical and accepted in the Vulgate and was referred to by Clement of Rome in the late first century (1 Clement 55), and thus images of Judith were as acceptable as those of other scriptural women. [9] A different composition in the Pitti Palace in Florence shows a more traditional scene with the head in a basket. Buch | "[14], Modern paintings of the scene often cast Judith nude, as was signalled already by Klimt. In den jüdischen Kanon nahm man das Buch nicht auf. 2.1 Die erste Version: „Judith enthauptet Holofernes“, 1611-12 2.2 Vergleich der Gemälde von 1611-12 und 1620. In the story, Judith, a beautiful widow, is able to enter the tent of Holofernes because of his desire for her. Josua | [6] This transition, from a desexualized image of Virtue to a more sexual and aggressive woman, is signaled in Giorgione's Judith (c. 1505): "Giorgione shows the heroic instance, the triumph of victory by Judith stepping on Holofernes's severed, decaying head. Judit ist Witwe. In the late Renaissance, Judith changed considerably, a change described as a "fall from grace"—from an image of Mary she turns into a figure of Eve. But the emblem of Virtue is flawed, for the one bare leg appearing through a special slit in the dress evokes eroticism, indicates ambiguity and is thus a first allusion to Judith's future reversals from Mary to Eve, from warrior to femme fatale. Für die Ohnmacht steht Judit, eine fromme Jüdin. 1. Die erste filmische Bearbeitung des Stoffes realisierte David Wark Griffith 1914 mit Judith von Bethulien. Holofernes was an Assyrian general who was about to destroy Judith's home, the city of Bethulia. Inhalt: Die schöne und gottesfürchtige Witwe Judit geht unbewaffnet in das Heerlager des assyrischen Generals Holofernes und enthauptet ihn mit seinem eigenen Schwert. Buch | Die Israeliten trafen nach Anweisung ihres Hohenpriesters sogleich Verteidigungsmaßnahmen und sperrten die Bergpässe, wandten sich aber auch mit Buße und Gebet an Gott den Herrn, Kap. When Rubens began commissioning reproductive prints of his work, the first was an engraving by Cornelius Galle the Elder, done "somewhat clumsily",[11] of his violent Judith Slaying Holofernes (1606–1610). Judith remained popular in the Baroque period, but around 1600, images of Judith began to take on a more violent character, "and Judith became a threatening character to artist and viewer." Jahrhundert v. Chr. Hiermit zog Achior sich den Unwillen aller assyrischen Großen zu, besonders auch deswegen, weil der assyrische König auf die höchste göttliche Verehrung Anspruch erhob und jede fremde Religion vertilgen wollte. Sie war ganz anderer Ansicht, machte den Ältesten der Stadt Vorhaltungen wegen ihres Mangels an Gottvertrauen und begehrte für sich und ihre Magd freie Passage durch das Stadttor, Kap. Buch, 2. Auf Achior machte dies solchen Eindruck, dass er sich zur jüdischen Religion bekannte. Richter | [1] For many artists and scholars, Judith's sexualized femininity interestingly and sometimes contradictorily combined with her masculine aggression. 9 EU, schmückte sich dann aufs herrlichste und ging mit ihrer Magd ins assyrische Lager. 1. Tobit | "[3], Judith and Holofernes, the famous bronze sculpture by Donatello, bears the implied allegorical subtext that was inescapable in Early Renaissance Florence, that of the courage of the commune against tyranny.[4]. Sie glaubt daran, Israel von seinen Feinden zu befreien und beschließt, König Holofernes persönlich zu suchen. Jahrhunderts fand Judit ebenfalls Eingang. Am 40. His Judith II (1909) is "less erotic and more frightening". Makkabäer | Judith und ihre Magd Abra nähern sich Holofernes und Judith verzaubert ihn mit ihrer Schönheit. Italian painters including Caravaggio, Leonello Spada, and Bartolomeo Manfredi depicted Judith and Holofernes; and in the north, Rembrandt, Peter Paul Rubens, and Eglon van der Neer used the story. Die Macht verkörpert der Feldherr Holofernes, ein heidnischer Kriegsmann. Letzteres brachte sie mit sich zurück nach Betulia zum freudigen Erschrecken aller dort Befindlichen, Kap. 10 EU. Apokryphen (evangelisch). Nach Judits Rat aber machten nun die Belagerten einen Ausfall, und so wurde den Assyrern bekannt, was geschehen war, Kap. 14 EU. 16 EU. [13], Two notable paintings of Judith were made by Gustav Klimt. Makkabäer | 12 EU, dass Judit, welche mit ihm allein gelassen worden war, ihm mit seinem eigenen Schwert das Haupt abschlagen konnte. Overcome with drink, he passes out and is decapitated by Judith; his head is taken away in a basket (often depicted as being carried by an elderly female servant). Er hebt Judit als keusch hervor – im griechischen Text und in anderen lateinischen Übersetzungen kommt das Wort nicht vor. Demzufolge ließ Holofernes den Ammoniterfürsten gebunden nach Betulia führen, damit er sich bei der Einnahme der Feste von der Torheit seiner Behauptung und der Allgewalt der Assyrer überzeuge und dann elend mit den Juden zu Grunde gehe. 6 EU. The story was quite popular with Klimt and his contemporaries, and he painted Judith I in 1901, as a dreamy and sensual woman with open shirt. 13 EU. Könige 1. Holofernes zog verheerend durch einen Teil von Kleinasien und Syrien und kam so auch an die Nordgrenze von Palästina (Kap. In die Bildende Kunst des 20. Zusätze Ester, Judit | Das Buch gilt nicht als geschichtlicher Bericht, sondern als lehrhafter, weisheitlicher Roman. Namen nach dem ÖVBE Eingerückt: Deuterokanonisch (katholisch und orthodox) bzw. So war Nebukadnezar nicht wie im Buch geschildert König von Assyrien, sondern von Babylonien (2 Kön 24,1 EU, 2 Chr 36,6 EU). Holofernes zog verheerend durch einen Teil von Kleinasien und Syrien und kam so auch an die Nordgrenze von Palästina (Kap. Als sich die Wasservorräte zu Ende neigten, forderten die Belagerten am 34. Tobit | Juli 2020 um 04:03 Uhr bearbeitet. Usija versprach, ihnen nachzugeben, wenn in fünf Tagen keine Rettung komme, Kap. The two "suggest 'a crisis of the male ego', fears and violent fantasies all entangled with an eroticized death, which women and sexuality aroused in at least some men around the turn of the century. Bei letzterer ließ Hieronymus vom Originaltext nur die Hälfte übrig. Judith saved her people by vanquishing an adversary she described as not just one heathen but 'all unbelievers' (Jdt 13:27); she thus stood as an ideal agent of anti-heretical propaganda."[10]. "[3] Italian painters including Caravaggio, Leonello Spada, and Bartolomeo Manfredi depicted Judith and Holofernes; and in the north, Rembrandt, Peter Paul Rubens, and Eglon van der Neer[7] used the story. Es zeigt die biblische Person Judith, die den abgeschlagenen Kopf des Holofernes hält. Heute findet man es im Palazzo Barberini in Rom. 1607-08 3.2 Vergleich der Gemälde von Orazio und Artemisia Gentileschi. Das Buch ist in einer vermutlich nicht originalen hebräischen Fassung sowie in griechischen Fassungen, einer aramäischen und als lateinische Übersetzung überliefert. 4 EU. April 2014. https://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Buch_Judit&oldid=201707959, „Creative Commons Attribution/Share Alike“, Dieser Artikel orientiert sich in der Namensschreibweise an der. Minneapolis Institute of Art. 2. Sie sollten erobert und bestraft werden; alle, die Widerstand leisten, sollten schonungslos dem Tod und der Plünderung preisgegeben werden. Eine ganz besonders wichtige Rolle spielt sie im Werk von Artemisia Gentileschi. 15 EU, gab Judit in herrlichem Loblied ihrer Dankbarkeit gegen Gott Ausdruck und zog sich dann wieder in die Stille des Witwenlebens zurück. Buch, 2.Buch | Und es geht um männliche Begierde, die sich als zerstörerisch erweisen wird. Verärgert wegen mangelnder Unterstützung in einem – siegreich beendeten – Krieg sendet der assyrische König Nebukadnezar seinen Oberbefehlshaber Holofernes mit einem gewaltigen Heer gegen alle Länder des Westens. Franz Stuck's 1928 Judith has "the deliverer of her people" standing naked and holding a sword besides the couch on which Holofernes, half-covered by blue sheets[15]—where the text portrays her as god-fearing and chaste, "Franz von Stuck's Judith becomes, in dazzling nudity, the epitome of depraved seduction. Voll Schrecken darüber suchten sie in wilder Flucht ihr Heil, und das ganze Lager wurde eine Beute der Hebräer. Artists have mainly chosen one of two possible scenes (with or without the servant): the decapitation, with Holofernes supine on the bed, or the heroine holding or carrying the head, often assisted by her maid. Ester, deuterokanonisch: The influential composition by Cristofano Allori (c. 1613 onwards), which exists in several versions, copied a conceit of Caravaggio's recent David with the Head of Goliath: Holofernes' head is a portrait of the artist, Judith is his ex-mistress, and the maid her mother. Judith was one of the virtuous women whom Van Beverwijck mentioned in his published apology (1639) for the superiority of women to men,[2] and a common example of the Power of Women iconographic theme in the Northern Renaissance. Judith remained popular in the Baroque period, but around 1600, images of Judith began to take on a more violent character, "and Judith became a threatening character to artist and viewer. In der römisch-katholischen Kirche und der orthodoxen Kirche zählt es als deuterokanonisches Buch zum Alten Testament. In den evangelischen Kirchen wird es jedoch nicht als Teil des biblischen Kanons angesehen und ist daher nur in manchen Bibelausgaben unter den „Apokryphen“ zwischen Altem und Neuem Testament zu finden. "[5] Other Italian painters of the Renaissance who painted the theme include Botticelli, Titian, and Paolo Veronese. 7 EU. Von den Israeliten aufgenommen, erregte er durch seine Erzählung großen Schrecken; doch fassten die Israeliten sich wieder im Vertrauen auf den allmächtigen Gott, Kap. [3][8] In Artemisia Gentileschi's painting Judith Slaying Holofernes (Naples), she demonstrates her knowledge of the Caravaggio Judith Slaying Holofernes of 1612; like Caravaggio, she chooses to show the actual moment of the killing. Francisco Goya, Judith and Holofernes (1819–23), Simon Vouet, Judith with the Head of Holophernes, Sarah Henrich, "Living on the Outside of Your Skin: Gustav Klimt and Tina Blondell Show Us Judith", in, "Judith with the Head of Holofernes, Lucas Cranach the Elder (c1530)", "Salome fordert den Kopf. 5 EU. [1] Da ein hebräisches Original nicht bekannt war, ist das Buch Judit in der Jüdischen Bibel (Tanach) nicht enthalten. Chronik 1. Der Barockkomponist Alessandro Scarlatti gestaltete den durchaus operngerechten Stoff zweimal als Oratorium (La Giuditta) in seiner römischen Zeit, als dort gemäß päpstlichem Erlass Opern verboten waren. 1–3EU). However, a Northern tradition developed whereby Judith had both a maid and a charger, famously taken by Erwin Panofsky as an example of the knowledge needed in the study of iconography. Zusätze Ester | In the late nineteenth century, Jean-Charles Cazin made a series of five paintings tracing the narrative and giving it a conventional, nineteenth-century ending; the final painting shows her "in her honoured old age", and "we shall see her sitting in her house spinning". Nachdem ihr diese zugesagt worden war, warf sie sich in inbrünstigem Gebet vor Gott nieder, um dessen Segen zu ihrem kühnen Plan zu erflehen, Kap. Weisheit | 1–3EU). Antonio Gionima, Judith Presenting Herself to Holofernes (1720s). Jacopo de' Barberi, Girolamo Mocetto (after a design by Andrea Mantegna), and Parmigianino also made prints of the subject. 8 EU. Especially in Germany an interest developed in female "worthies" and heroines, to match the traditional male sets. Diese Seite wurde zuletzt am 9. Es gelang ihr, durch kluge Reden ihn zu berücken, Kap. Analyse: „Judith enthauptet Holofernes“ von Caravaggio Bildbeschreibung Das Gemälde „Judith enthauptet Holofernes“ wurde um 1598/99 von Caravaggio (1571-1610) mit Öl auf eine 145 x 195 cm große Leinwand gemalt. Judith ist eine fromme jüdische Frau, und ihr Glaube stärkt sie, einen Weg zu finden, die assyrischen Besatzer zu besiegen. Ihre Rolle in der Geschichte der Frauen machte die feministische Künstlerin Judy Chicago deutlich: Sie widmete ihr in der Arbeit The Dinner Party eines der 39 Gedecke am Tisch[3]. [12] Other prints were made by such artists as Jacques Callot. Later Renaissance artists, notably Lucas Cranach the Elder, who with his workshop painted at least eight Judiths, showed a more sexualized Judith, a "seducer-assassin": "the very clothes that had been introduced into the iconography to stress her chastity become sexually charged as she exposes the gory head to the shocked but fascinated viewer", in the words of art critic Jonathan Jones. Zusätze Daniel, Zur Wirkungsgeschichte in Kunst, Musik und Literatur. Niemand konnte ihr etwas Böses nachsagen, denn sie war sehr gottesfürchtig.“. [5] Early Renaissance images of Judith tend to depict her as fully dressed and desexualized; besides Donatello's sculpture, this is the Judith seen in Sandro Botticelli's The Return of Judith to Bethulia (1470–1472), Andrea Mantegna's Judith and Holofernes (1495, with a detached head), and in the corner of Michelangelo's Sistine chapel (1508–1512). Die Antwort gab ihm der Ammoniterfürst Achior in einem vollständigen Abriss der jüdischen Geschichte, als deren Resultat er hinstellte, dass die Israeliten unüberwindlich seien, solange sie ihren Gott den Einzigen nicht beleidigten, Kap.
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